Generelle regler om værdifastsættelse
Når du som selvanmelder skal værdifastsætte køretøjer, skal du være opmærksom på forskellige ting, som du kan læse om nedenfor.
Som selvanmelder kan og må du anmelde køretøjer til:
- Import/parallel import
- Genberegning
- Nedvejning
- Gul til hvid (nummerplade)
Du må anmelde følgende køretøjstyper:
- Personbiler
- Varebiler
- Motorcykler
- Nye busser
- Nye autocampere
Du kan eller må ikke anmelde nedenstående køretøjstyper:
- Brugte busser
- Brugte autocampere
- Veterankøretøjer
- Køretøjer, som skal eksporteres,
- Totalskadede køretøjer
Disse køretøjer skal værdifastsættes af Motorstyrelsen. For at anmode om en værdifastsættelse, skal du logge på Motorregistret.
Alle brugte importerede køretøjer, som ikke før har været registreret i Motorregistret, skal til et udvidet registreringssyn (registreringssyn og toldsyn), som skal foregå samtidig ved samme synssted. Synsstedet registrerer køretøjets identitet, kilometerstand, udstyr og stand i Motorregistret.
Toldsyn gælder 4 uger
Et toldsyn må højst være 4 uger gammelt, gældende fra synstidspunktet til den dag, du angiver værdien på køretøjet i Motorregistret. Er det udvidede registreringssyn ældre end 4 uger, fx 4 uger og 1 dag, skal køretøjet synes igen.
Hvis du beder Motorstyrelsen om værdifastsættelse, må det udvidede registreringssyn højst være 4 uger gammelt den dag, du beder om værdifastsættelse.
Når du skal værdifastsætte et køretøj, har det betydning for fremgangsmåden, om køretøjet defineres som nyt eller brugt.
Et nyt køretøj defineres som et køretøj, der er mindre end 4 år gammelt, og det bliver anset som nyt, indtil det har kørt 2.000 km, medmindre køretøjet har været udsat for beskadigelser eller viser spor af slitage, som udelukker, at det kan sælges som fabriksnyt.
Eksempler:
- Et køretøj, der er 3 år gammelt og har kørt 2.500 km, anses som et brugt køretøj.
- Et køretøj, der er 4 år gammelt og har kørt 20 km, anses som et brugt køretøj.
- Et køretøj, der er 2 år gammelt og har kørt 10 km, anses som et nyt køretøj.
Se, hvad du skal gøre, når du værdifastsætter nye og brugte køretøjer:
Se Værdifastsættelse af nye køretøjerSe Værdifastsættelse af brugte personbiler
Du skal kunne dokumentere den værdifastsættelse, du angiver på månedsangivelsen, overfor Motorstyrelsen. Motorstyrelsen kan løbende kontrollere dine værdifastsættelser for at sikre, at du betaler den korrekte afgift.
Derfor skal du gemme al information og materiale, du bruger eller fravælger for at finde den endelige registreringsafgift, så Motorstyrelsen ud fra den dokumentation kan kontrollere, om værdifastsættelsen på registreringstidspunktet var korrekt.
Det er vigtigt, at du er specifik i din begrundelse. Du skal fx forklare, hvorfor du har gjort, som du har gjort, og hvorfor du har lavet eventuelle reguleringer. En værdifastsættelse kan være svær at kontrollere, hvis du ikke har begrundet dine valg og fremgangsmåde.
Hvis du ikke kan dokumentere, hvordan du er kommet frem til en bestemt pris, vil Motorstyrelsen fastsætte prisen ud fra det materiale, som vi har til rådighed.
Hvis du generelt undlader at begrunde og dokumentere dine valg og fremgangsmåde, kan det få betydning for din registrering som selvanmelder.
Motorstyrelsen kan nægte at registrere en virksomhed som selvanmelder eller fratage en registrering, hvis virksomheden eller virksomhedens ejer, bestyrelse, direktion eller anden ledelse har udvist en sådan adfærd, at Motorstyrelsen vurderer, at virksomheden ikke vil overholde registreringsordningen.
Formålet med selvanmelderordningen er, at virksomheder selv kan anmelde værdien af køretøjet i Motorregistret, og dermed også angive affgiften. Der kan dog være køretøjer, hvor værdifastsættelsen kan være vanskelig.
Hvis du ikke føler dig sikker på værdifastsættelsen af et køretøj, kan du bede Motorstyrelsen om en værdifastsættelse. Du kan også bede om et bindende svar, hvis du på forhånd gerne vil vide, hvad registreringsafgiften vil være for et bestemt køretøj, som endnu ikke er oprettet i Motorregistret.
Motorstyrelsen kan ikke give overslag på værdier eller priser på telefon eller mail.
Du skal være opmærksom på, at der gælder særlige krav til fakturaer, når du køber og sælger køretøjer.
Krav om kun én kontrakt ved køb og salg af køretøjer
Du skal udarbejde en skriftlig kontrakt ved salg af et køretøj. Kontrakten skal omhandle:
- Beskrivelse af køretøjets tilstand, som det leveres til køberen.
- Oplysninger, der kan identificere køretøjet, fx stelnummer, registreringsnummer og køretøjsspecifikationer.
- Navn og adresse på sælger og køber.
- Køretøjets fulde pris og prisen uden afgift, hvis salget sker i forbindelse med afgiftsberigtigelse af køretøjet.
Der må kun oprettes én kontrakt vedrørende købet eller salget af køretøjet, ligesom der ikke må laves aftaler vedrørende køretøjet, som ikke fremgår af kontrakten.
Kontrakten, der skal udarbejdes, kan være en slutseddel, en faktura eller begge dele, bare kontrakten indeholder de krævede oplysninger. Vær opmærksom på, at momsloven også indeholder krav til indhold i en faktura, som ikke omtales her.
Som selvanmelder er du omfattet af reglerne om kontrol efter registreringsafgiftsloven. Hvis din virksomhed ikke indsender materiale, som Motorstyrelsen har bedt om, kan Skatteforvaltningen fra den 1. januar 2020 udstede tvangsbøder.
Du kan læse mere fyldestgørende information om fakturakrav i Motorstyrelsens nyhedsbrev fra 25. november 2019 og nyhedsbrev fra 9. december 2019.
Find uddybende juridisk information i Den juridiske vejledning om motor