Nyt om lukning af motorekspeditionerne
Nedenfor kan du læse nærmere om de nye opgaver, som nummerpladeoperatørerne skal varetage, når motorekspeditionerne lukker. Fra 1. juli 2025 bliver den præcise vejledning i opgaverne tilgængelig her på motorst.dk.
Siden opdateres løbende.
Pladeoperatørernes proces for udskrivning af prøvemærker ændrer sig ikke.
Det er kun syns- og omsynsvirksomheder, der kan få tilladelse til at udskrive prøvemærker. De virksomheder, der har denne tilladelse, kan få flere henvendelser om prøvemærker efter 1. juli 2025, fordi det ikke længere er muligt at få udskrevet prøvemærker i motorekspeditionerne. Der kan fx komme flere udenlandske borgere, som har bestilt og skal have printet et prøvemærke.
Bestilling af prøvemærker
Det er nyt, at syns- og omsynsvirksomheder, der har tilladelse til at udskrive prøvemærker, også har mulighed for at bestille prøvemærker for deres kunder fra 1. juli 2025. Der bliver tilføjet et bestillingsflow til dette i Motorregistret.
Udenlandske borgere
Pladeoperatører kan kun bestille prøvemærker til udenlandske borgere, som ikke har et cpr-nr., hvis de har et AKR-nummer.
Udenlandske borgere, der ikke har et AKR-nummer, skal bestille prøvemærket ved Motorstyrelsen via den engelske kontaktformular skat.dk/contact uden at logge på. Der bliver oprettet en særlig indgang i kontaktformularen til bestilling af AKR-nummer. Når Motorstyrelsen har oprettet et AKR-nummer, kan den udenlandske borger bruge det til fremtidige bestillinger af prøvemærker.
Det er nyt, at nummerpladeoperatører fra 1. juli 2025 skal håndtere beskadigede nummerplader og udlevere erstatningsplader. Ved bestilling i Motorregistret kaldes disse for ombytterplader.
Hvis en nummerplade er beskadiget, skal ejer/bruger bestille erstatningsnummerplade i Motorregistret eller ved en pladeoperatør. Erstatningsnummerpladen bliver sendt til Motorstyrelsen.
Når Motorstyrelsen kvitterer for erstatningsnummerpladen, sendes der et brev til primær bruger om, at personen skal kontakte den pladeoperatør, der skal stå for ombytningen af den beskadigede nummerplade. Pladeoperatøren skal herefter via en blanket på tro og love erklære, at den beskadigede nummerplade bliver destrueret. Pladeoperatøren skal gemme billeddokumentation for destruktion af pladen i 12 måneder fra ombytningen. Dokumentationen skal fremvises, hvis Motorstyrelsen udfører kontrol.
Når Motorstyrelsen har modtaget tro og love-erklæringen, sender vi en følgeskrivelse sammen med nummerpladen til pladeoperatøren, som skal stå for ombytning og modtage den beskadigede nummerplade.
Det er nyt, at nummerpladeoperatører fra 1. juli 2025 skal genindregistrere køretøjer, der ikke er underlagt periodisk syn (fx motorcykel, påhængs- eller campingvogn), som er ældre end 5 år, og hvor hele pladesættet er stjålet eller mistet.
Den registrerede ejer skal erklære alle nummerplader for bortkommet i Motorregistret, og skal derefter henvende sig til en nummerpladeoperatør. Pladeoperatøren skal ringe til Motorstyrelsen for at få tilladelse til at genindregistrere køretøjet uden syn. Motorstyrelsen giver herefter pladeoperatøren tilladelse til at foretage afmelding og registrering i registreringsflowet ”Pladeskift uden syn”.
Hvis der skal registreres andre ejere eller brugere på køretøjet, skal det dog til syn, før det kan indregistreres. Registreringen skal i dette tilfælde være en almindelig registrering (altså ikke ”Pladeskift uden syn”).
Det er nyt, at nummerpladeoperatører skal udlevere diplomatplader.
En tilladelse til diplomatkørsel udstedes af Motorstyrelsen, som samtidig knytter en klausul til køretøjet.
Når Motorstyrelsen har afsluttet sin sagsbehandling, modtager ansøgeren en afgørelse med en vejledning om registrering, som ansøgeren skal medbringe til nummerpladeoperatøren, når køretøjet skal registreres. Det er vigtigt, at pladeoperatøren følger denne vejledning.
Der er forskel på, om ansøgeren har valgt blå diplomatnummerplader eller almindelige hvide nummerplader.
Blå nummerplader
Hvis ansøgeren har valgt blå diplomatnummerplader, har vedkommende samtidig angivet, hvilken nummerpladeoperatør køretøjet skal registreres ved. Motorstyrelsen overfører pladerne til denne nummerpladeoperatørs pladelager i Motorregistret og sender herefter pladerne med fysisk post til nummerpladeoperatørens adresse. Vi sender vejledning til registrering sammen med nummerpladerne. Det er vigtigt, pladeoperatøren følger denne vejledning.
De blå nummerplader betales til Motorstyrelsen i forbindelse med ansøgning om klausulering.
Hvide nummerplader
Hvis ansøgeren har valgt almindelige hvide nummerplader, kan pladeoperatøren registrere køretøjer med nummerplader fra sit eget pladelager, så snart ansøgeren har modtaget en afgørelse fra Motorstyrelsen.
De hvide nummerplader betales hos pladeoperatøren.
Pladeoperatørernes proces for udlevering af historiske plader og ønskenummerplader ændrer sig ikke.
Fra 1. juli 2025 skal pladerne bestilles ved Motorstyrelsen via TastSelv. Bestiller får besked fra Motorstyrelsen, når de historiske plader eller ønskepladerne er produceret. Herefter vil pladerne blive sendt til den nummerpladeoperatør, hvor bestiller ønsker at hente dem.
Det er nyt, at det fra 1. juli 2025 fremgår af reglerne, at nummerpladeoperatører kan destruere udenlandske plader, der er indleveret i forbindelse med indregistrering af brugte udenlandske køretøjer. Nummerpladeoperatører skal dog fortsat sende den udenlandske registreringsattest til Motorstyrelsen senest 3 uger efter første registreringsdato i Danmark.
Vejledning findes på siden: Registrer køretøj under menuen Indregistrering af brugte udenlandske køretøjer
Det er nyt, at det fra 1. juli 2025 fremgår af reglerne, at det er Motorstyrelsen, der bestemmer, hvilke typer plader en nummerpladeoperatør skal have på lager. Ændringen sker, når pladeoperatørens tilslutningsaftale bliver fornyet.
Pladeoperatører kan anmode Motorstyrelsen om at ændre de bestemte nummerpladetyper. Hvis særlige grunde taler for at ændre typerne, kan Motorstyrelsen imødekomme anmodningen.
Der sker ingen ændringer af selve processen for, hvordan en pladeoperatør vælger, hvilke typer af nummerplader de ønsker at have på lager. Hvis Motorstyrelsen vurderer, at en pladeoperatørs valg af pladetyper passer til virksomhedstype, efterspørgsel, geografisk dækning m.v., vil vi imødekomme valget. Hvis Motorstyrelsen vurderer, at valget ikke passer til kriterierne, får Motorstyrelsen fremover mulighed for at træffe afgørelse om, hvilke typer nummerplader pladeoperatøren skal have på lager.
Nummerpladeoperatører skal fremover registrere invalidekøretøjer. Men Motorstyrelsen vil midlertidigt fortsat foretage registreringen af denne type køretøjer. Vi orienterer nummerpladeoperatører, når processen skal overgå til dem.
Ind til videre skal pladeoperatører, der ønsker at registrere et invalidekøretøj, sende alle dokumenterne til Motorstyrelsen, via TastSelv Erhverv, Motorstyrelsen knytter en klausul til køretøjet og sender derefter nummerpladerne til pladeoperatøren.