Sådan håndterer du nummerplader
Hvis du er godkendt som nummerpladeoperatør, kan du bestille og modtage nummerplader (herunder specialplader) i Motorregistret.
Plader kan bestilles manuelt eller via automatisk pladebestilling, men først skal du angive et minimum og et maksimum lager for dine pladetyper.
- Vælg Plader og klik på Bestil plader.
- Angiv pladetype og antal, klik Næste.
- Kontroller oversigten over bestilte plader og klik Godkend.
Automatisk pladebestilling sikrer, at der automatisk bliver bestilt nye nummerplader, så snart dit pladelager når det minimum, du har angivet.
Du kan ændre minimum og maksimum med denne blanket:
Ændring af pladelager for nummerpladeoperatører
Du skal oplyse virksomhedens p-nummer i blanketten. P-numre findes i CVR-registret og kan ændres igennem virk.dk.
Du skal kun ændre minimum og/eller maksimum for den pladetype, du ønsker at ændre, og altså ikke for hele dit pladelager.
Vær opmærksom på, at automatiske pladebestillinger først kan ses i Motorregistret den følgende dag. Du bør derfor ikke lave en manuel bestilling for en pladetype samme dag, som du ændrer pladetypens minimum og maksimum.
Leveringstiden på de almindelig plader er ca. 2 uger, dog kan leveringstiden i perioder være kortere eller længere. Det er derfor en god ide, altid at sørge for at have plader til 3 ugers salg og opsætte en eventuel automatisk pladebestilling ud fra dette.
Leveringstiden for specialplader er længere, for ønskenummerplader skal man forvente 5-6 ugers leveringstid og for historiske nummerplader ca. 8 ugers leveringstid.
Når du har modtaget nummerpladerne fysisk, skal de også modtages i Motorregistret.
- Vælg Plader og klik på Modtag plader.
- Vælg den pladebestilling du har modtaget fysisk, og klik på Næste.
- På pladelisten kan du markere evt. bortkomne eller beskadigede plader. Ved beskadigede plader, skal du angive den motorekspedition, du ønsker at sende pladerne til.
- Kontroller at listen er korrekt og klik Godkend modtagelse.
Herefter vises en kvittering, hvoraf også evt. valgt motorekspedition fremgår.
Motorregistret vil snarest blive tilpasset, så du ikke skal vælge den motorekspedition, du ønsker pladerne sendt til.
Hvis du modtager for mange plader, kan det skyldes, at du har lavet en manuel bestilling oven i den automatiske bestilling. Når du har modtaget alle pladerne i Motorregistret, kan du returnere den del af pladerne, du ikke ønsker at have på lager.
- Vælg Plader og klik på Modtag plader.
- Modtag alle de plader, du har modtaget fysisk, klik på Næste og Godkend modtagelse.
- Kontakt Motorstyrelsen og oplys, hvor mange og hvilken type nummerplader du ønsker at returnere.
- Motorstyrelsen sender dig en liste over hvilke registreringsnumre, du skal aflevere.
- Husk at reducere betalingen med beløbet for de returnerede plader, når du modtager fakturaen. Du bliver altså faktureret for alle nummerpladerne, men skal kun betale for dem, du beholder på lager.
Under Vis lagerstatus kan du få vist dit samlede pladelager af plader med status På lager, Beskadiget, Hittegods, Afsendt fra og Afmeldt.
- Vælg Plader og klik på Vis lagerstatus.
- Hvis du har mere end et forretningssted, skal du fremsøge pladelageret ud fra både cvr- og P-nummer
- Lagerstatus viser lagerantal, minimum, maksimum og aktuelle bestillinger for hver pladetype på lager.
- Klik på Vis detaljer for at se, hvilke konkrete pladesæt der har status På lager, Beskadiget, Hittegods mv.
- Klik på Vis historik for at se, hvilke konkrete pladesæt der tidligere havde status På lager, Beskadiget, Hittegods mv.
Er du syns- eller omsynsvirksomhed med tilladelse til at udskrive prøvemærker, kan du også bestille prøvemærker for dine kunder.
Du kan bestille prøvemærker for personer, der har et dansk cpr-nummer eller et AKR-nummer.
Du skal bruge følgende oplysninger:
- Køretøjets stelnummer eller tidligere registreringsnummer samt RAK-koder.
- Bestiller du prøvemærker på vegne af en tredjepart, skal du have en fuldmagt. Fuldmagten skal indeholde:
- Navn og cpr-nummer på den, som møder op.
- Navn og cpr-nummer på den, som giver fuldmagten og skal bruge prøvemærket.
- Oplysning om, at du får fuldmagt til at bestille et prøvemærke.
- Dato og underskrift fra den, der skal bruge prøvemærket.
Særligt for køretøjer, der ikke findes i Motorregistret:
For at oprette køretøjet skal du se dokumentation, fx en udenlandsk registreringsattest, købsfaktura eller lignende.
Bemærk: Ved eksportkørsel skal kørslen starte fra det sted i Danmark, hvor eksportøren har adresse.
Sådan bestiller du prøvemærke i Motorregistret:
- Vælg Plader i venstremenuen
- Vælg Bestil specialplade
- Vælg Bestil prøvemærker
Prøvemærke til udenlandske borgere
Du kan kun bestille prøvemærker til udenlandske borgere, hvis de har et AKR-nummer.
Prøvemærke uden AKR-nummer
Udenlandske borgere, der ikke har et AKR-nummer, skal bestille prøvemærket ved Motorstyrelsen via den engelske kontaktformular.
Sådan søger den udenlandske borger
- Betal først for prøvemærket via netbank:
IBAN: DK44 0216 4069 2402 16
BIC/Swift: DABADKKK
Oplys navn og stelnummer på køretøjet. - Gå til motorst.dk/contact (uden login) og vælg Motor vehicles → Temporary stickers.
- Vedhæft kvittering for betaling for prøvemærket.
- Vedhæft billed-id og dokumentation for udenlandsk adresse
- Skriv køretøjets stelnummer eller tidligere registreringsnummer
- Hvis det er et udenlandsk køretøj, skal der vedhæftes dokumentation fx en udenlandsk registreringsattest, købsfaktura eller lignende til oprettelse af køretøjet.
- Skriv de datoer, prøvemærket skal bruges (højst 7 dage) – der kan tidligst bestille 14 dage før, prøvemærket skal bruges.
- Oplys formålet med kørslen (se: Situationer, hvor du kan bruge prøvemærker).
Hvis du som pladeoperatør søger på vegne af den udenlandske borger, skal du skrive ind via TastSelv Erhverv → Bil og Motor → Motorregistret (for synshal og forhandler) → Prøvemærker → Bestil prøvemærke.
Udover ovenstående oplysninger skal du vedhæfte en fuldmagt. Fuldmagten skal indeholde følgende:
- Oplysning om, at den udenlandske borger giver dig fuldmagt til at søge om et prøvemærke
- Stelnummer eller registreringsnummer på køretøjet
- Navn og udenlandsk adresse på den udenlandske borger
- Dato og underskrift fra den udenlandske borger.
Motorstyrelsen opretter et AKR-nummer, som sendes til den udenlandske borger sammen med tilladelsen til at få et prøvemærke. Herefter kan den udenlandske borger bruge AKR-nummeret ved fremtidige bestillinger af prøvemærker ved Motorstyrelsen eller hos en syns- eller omsynsvirksomhed.
Du kan søge om faste prøveskilte, hvis du har en virksomhed med erhvervsmæssige aktiviteter, som berettiger til kørsel med prøveskilte, fx forhandler, fabrikant eller reparatør af køretøjer.
Du søger om faste prøveskilte ved at udfylde Ansøgning om prøveskilte (faste prøveskilte).
Forhandlere registreret efter registreringsafgiftsloven, som også er registreret som nummerpladeoperatører, får en særskilt månedsangivelse på nummerpladegebyrer ved siden af månedsangivelsen for registreringsafgift. Virksomheden har således to månedsangivelser.
Nummerpladegebyrerne bliver overført automatisk fra Motorregistret til månedsangivelsen for nummerplader.
Hvis en forhandler, der er registreret for registreringsafgift, men ikke er pladeoperatør i Motorregistret, køber plader hos en synsvirksomhed med pladelager stillet gratis til rådighed af Motorstyrelsen, kommer gebyret for nummerpladerne automatisk på forhandlerens månedsangivelse. Synsvirksomheden skal derfor ikke opkræve gebyr for pladesættene.
Du kan finde flere oplysninger om fx 3. nummerplader og erstatningsplader, og hvordan privatpersoner bestiller disse på siden Bestilling af nummerplader.
Du eller køretøjets ejer kan bestille en 3. nummerplade eller en erstatningsplade i Motorregistret. I skal bruge RAK-koderne fra registreringsattesten. Pladen bliver sendt direkte til pladebestilleren.
Når borgere og virksomheder ønsker at afmelde et køretøj, skal de aflevere pladerne til en nummerpladeoperatør.
Sådan afmelder du et køretøj:
- Log på Motorregistret.
- Vælg Registrering og klik på Afmeld køretøj.
- Indtast registreringsnummer, samt de sidste 4 cifre/karakterer i stelnummeret.
- Sæt hak ud for årsag til afmelding Almindelig.
- Kun Motorstyrelsen kan afmelde et køretøj, hvis der ikke er et fuldt sæt plader.
Du må kun sætte hak ud for Alle plader modtaget, hvis du rent faktisk er i besiddelse af alle plader.
Køretøjer med særlige nummerplader
Det er kun Motorstyrelsen, der kan afmelde køretøjer med særlige nummerplader:
- Grænsenummerplader
- Diplomatnummerplader
- Lufthavnsnummerplader (RF-plader).
Du skal tage imod de særlige nummerplader og indsende blanket 21.130, hvor du på tro og love erklærer, at du destruerer pladerne. Motorstyrelsen afmelder køretøjet.
Mangler der en nummerplade fra et pladesæt, er det kun Motorstyrelsen, der kan afmelde køretøjet. Du skal tage imod den ene nummerplade og sende os en tro- og loveerklæring på, at du destruerer pladen. Du skal vedhæfte en underskrevet blanket 21.064 fra den registrerede ejer.
Sådan gør du:
- Udfyld blanket 21.130 (tro- og loveerklæring)
- Vedhæft dokumentation for ejerskab af køretøjet, fx slutseddel eller lignende
- Vedhæft en udfyldt blanket 21.064 (erklæring om bortkommet nummerplade) underskrevet af ejeren af køretøjet..
Motorstyrelsen afmelder herefter køretøjet med én plade i Motorregistret.
Hvis du afmelder et forkert køretøj, skal du sende oplysninger om køretøjet via TastSelv Erhverv → Kontakt eller ringe på 72 22 28 09, hvorefter fejlen hurtigst muligt vil blive rettet i Motorregistret.
Du skal oplyse årsagen til fejlen samt hvilket køretøj, der i stedet skulle have været afmeldt.
Ved gentagne fejl vil vi se på, om det skal have konsekvenser for virksomhedens autorisation, fx i form at skærpede vilkår eller i sidste ende en fratagelse af autorisationen.
Når køretøjet er afmeldt, skal pladerne markeres som destruereret.
- Log på Motorregistret.
- Vælg Plader og klik på Destruer plader.
- Kontroller om det er de rigtige plader, der står til destruktion under Plader til destruktion.
- Klik på Fjern, hvis der er plader på listen, som ikke skal destrueres.
- Klik på Næste, når listen er korrekt.
- Klik på Godkend til destruktion for at destruere pladerne.
Det er et krav fra Motorstyrelsen, at du ved destruktionen af plader kontrollerer, om de plader, du sender til destruktion i Motorregistret, svarer til de fysiske plader, du destruerer (klipper i stykker).
Det betyder, at du eller din medarbejder rent fysisk også skal være i besiddelse af pladerne, der bliver markeret som destrueret i Motorregistret, og at I sørger for at klippe pladerne i stykker.
Ved afmelding af køretøjer, er det vigtigt, at du gør følgende:
- dagligt sammenholder listen over afmeldte nummerplader i Motorregistret med de fysiske nummerplader,
- dagligt sletter pladerne i Motorregistret ved at gå til fanen Destruktion af plader, og
- samtidig destruerer de fysiske plader ved at klippe dem i stykker, så registreringsnummeret ikke er anvendeligt,
- opbevarer pladerne på betryggende måde, indtil destruktionen af de fysiske plader foretages.
Som nummerpladeoperatør kan du få tilsendt historiske plader og ønskeplader fra Motorstyrelsen, hvis en borger eller virksomhed har valgt, at det er dig, der skal stå for registreringen.
Vi sender pladerne til dig sammen med en vejledning om, hvordan du registrerer køretøjet.
Når vi har sendt pladerne, orienterer vi bestilleren om, at de nu kan hente pladerne ved dig.
Sådan registrerer du køretøjet:
- Hvis køretøjet allerede er indregistreret, skal du afmelde de gamle nummerplader.
- Hvis køretøjet er importeret, skal du se kvittering for, at der er betalt registreringsafgift.
- Hvis køretøjet er importeret, skal det være synet inden for det seneste år.
- Log på Motorregistret Fremsøg køretøjet via venstremenuen Registrering → Registrer køretøj og fortsæt registreringen derfra.
- Under Vælg plader skal du vælge den aktuelle historiske plade eller ønskeplade. Vær opmærksom på, om ønskepladen er med eller uden EU-mærke. Historiske nummerplader er altid uden EU-mærke.
- Nummerpladerne er allerede betalt ved bestillingen, så der skal ikke betales pladegebyr ved registreringen.
Ambassader og internationale organisationer kan få diplomatkøretøjer fritaget for registreringsafgift og periodiske afgifter. Ansøger kan vælge, at det er dig, der skal stå for registreringen af køretøjet.
Når Motorstyrelsen har afsluttet sin sagsbehandling, modtager ansøgeren en afgørelse med en vejledning om registrering, som ansøgeren skal medbringe til dig, når køretøjet skal registreres. Det er vigtigt, at du følger denne vejledning.
Skal du registrere et køretøj på diplomatplader, skal du være opmærksom på, at der er forskel på, om ansøgeren har valgt blå diplomatnummerplader eller almindelige hvide nummerplader:
Blå nummerplader
Hvis ansøgeren har valgt blå diplomatnummerplader, har vedkommende samtidig angivet, hvilken nummerpladeoperatør køretøjet skal registreres ved. Motorstyrelsen overfører pladerne til denne nummerpladeoperatørs pladelager i Motorregistret og sender herefter pladerne med fysisk post til nummerpladeoperatørens adresse. Vi sender vejledning til registrering sammen med nummerpladerne. Det er vigtigt, du følger denne vejledning.
Pladerne er betalt ved bestilling.
Hvide nummerplader
Hvis ansøgeren har valgt almindelige hvide nummerplader, kan du registrere køretøjer med nummerplader fra dit eget pladelager, så snart ansøgeren har modtaget en afgørelse fra Motorstyrelsen.
Pladerne skal betales ved registrering.
Du skal have tilladelse til at genindregistrere køretøjer, der ikke er underlagt periodisk syn (fx motorcykel, påhængs- eller campingvogn), som er ældre end 5 år, og hvor hele pladesættet er stjålet eller mistet.
Sådan gør du:
- Før du kan genindregistrere, skal borger/virksomhed have erklæret nummerplader bortkomne i Motorregistret.
- Du skal ringe til Motorstyrelsen på 72 22 28 09 for at få tilladelse til at registrere køretøjet.
- Motorstyrelsen annullerer afmeldingen af køretøjet.
- Motorstyrelsen sender dig en tilladelse til, at du må foretage et pladeskift uden syn med samme ejer-/brugerforhold i registreringsflowet ”Pladeskift uden syn”.
Hvis der skal registreres andre ejere eller brugere på køretøjet, skal køretøjet til syn, før det kan indregistreres. Registreringen skal i dette tilfælde være en almindelig registrering (altså ikke ”Pladeskift uden syn”).
Hvis den ene nummerplade i et sæt er beskadiget, kan du eller din kunde bestille en erstatningsplade (den kaldes ombytterplade i Motorregistret). I skal bruge RAK-koderne fra køretøjets registreringsattest.
Se, hvordan du bestiller en erstatningsplade
Sådan får du erstatningspladen
Erstatningspladen bliver sendt til Motorstyrelsen, som orienterer bestiller om, at erstatningspladen er klar til at blive sendt til en nummerpladeoperatør.
- Borger/virksomhed kontakter dig.
- Du udfylder blanket 21.130, hvor du på tro og love erklærer, at du vil destruere den beskadigede nummerplade.
- Motorstyrelsen sender erstatningsnummerpladen til dig.
- Du tager imod den beskadigede nummerplade og udleverer erstatningspladen til borger/virksomhed.
Hvis du får indleveret en tabt nummerplade, skal du videregive den til politiet eller sende den til Motorstyrelsen:
Motorstyrelsen
Lauritzens Plads 1
9000 Aalborg
Et internationalt kørecertifikat kan udstedes til borgere og virksomheder, der skal bruge køretøjet i et land, der ikke er en del af EU/EØS. Et internationalt kørecertifikat er en oversættelse af den danske registreringsattest.
Certifikatet skal bestilles ved Motorstyrelsen via den digitale blanket 21.051. Motorstyrelsen sender certifikatet til ansøger. Certifikatet er gyldigt i 1 år.
Du kan hjælpe ikke-digitale borgere med at bestille et internationalt kørecertifikat. Du skal have en fuldmagt fra køretøjets registrerede ejer/ejere til at bestille certifikatet.
Fuldmagten skal indeholde:
- Oplysning om, at ejer giver dig fuldmagt til at søge om et internationalt kørecertifikat
- Stelnummer eller registreringsnummer på køretøjet
- Navn og cpr-nummer på køretøjets ejer/ejere
- Dato og underskrift
- Oplysning om det ikke-EU-/ikke-EØS-land, som ansøger skal køre igennem.
En tidsbegrænset registreringsattest kan udstedes til borgere og virksomheder, der skal bruge bilen i udlandet, men som endnu ikke har fået den ordinære registreringsattest. Attesten skal bestilles ved Motorstyrelsen via den digitale blanket 21.051 senest 4 hverdage, før den skal bruges. Motorstyrelsen sender attesten til ansøger. Attesten koster 100 kr., og attesten gælder i op til 4 uger.
Du kan hjælpe ikke-digitale borgere med at bestille en tidsbegrænset registreringsattest. Du skal have en fuldmagt fra køretøjets ejer/ejere til at bestille attesten.
Fuldmagten skal indeholde:
- Oplysning om, at ejer giver dig fuldmagt til at søge om en tidsbegrænset registreringsattest
- Stelnummer eller registreringsnummer på køretøjet
- Navn og cpr-nummer på køretøjets ejer/ejere
- Dato og underskrift
- Bekræftelse på, at køretøjet skal bruges i udlandet.
Hvis en borger ønsker at registrere en handicapbil (invalidekøretøj), skal du sende alle relevante dokumenter herunder meddelelse om klausulering fra kommunen til Motorstyrelsen via TastSelv Erhverv. Motorstyrelsen registrerer køretøjet med de tilhørende klausuler og sender derefter nummerpladerne til dig.
Opgaven med at registrere handicapbiler overgår på et tidspunkt til nummerpladeoperatørne. Motorstyrelsen orienterer jer, når processen overgår til jer.