16-06-2025
Bestilling af prøvemærker efter 1. juli 2025
Fra 1. juli 2025 er det ikke længere muligt at møde op fysisk i en motorekspedition for at bestille og få udleveret et prøvemærke til brug for eksport af køretøjer. Motorstyrelsen lukker nemlig sine fire motorekspeditioner permanent fra denne dato.
Bestilling af prøvemærker skal fremover foregå digitalt, og virksomheder kan allerede i dag bestille prøvemærker digitalt til eget brug. Det foregår via login i Motorregistret (Vælg Plader → Bestil specialplade → Bestil prøvemærke).
Bestilling af prøvemærker til andre
Fra 1. juli bliver det også muligt at bestille prøvemærker til chauffører, der ikke er tilknyttet virksomheden. Bestillingen kommer til at foregå via TastSelv Erhverv, men kontaktformularen er først aktiv fra 1. juli.
Når en virksomhed bestiller et prøvemærke til tredjepart, skal bestillingen indeholde følgende oplysninger og dokumenter:
- Oplysninger om køretøjet (stelnummer eller tidligere registreringsnummer)
- Billed-id og fuldmagt fra tredjepart
- Navn og adresse på den, der bestiller prøvemærket
- Datoer, prøvemærket skal bruges
- Formål med kørslen
- Kvittering for betaling af prøvemærket.
Bestillinger, der er modtaget inden kl. 13, vil blive behandlet samme dag. Motorstyrelsen svarer via TastSelv Erhverv, og herefter kan prøvemærket afhentes ved en af de synsvirksomheder, der er tilmeldt ordningen med udskrivning af prøvemærker - se udleveringssteder. Det er også muligt at få tilsendt prøvemærket.
Den endelige vejledning til bestilling af prøvemærker på vegne af andre bliver offentliggjort inden 1. juli på motorst.dk.
Motorekspeditionerne er åbne til og med 30. juni
Til og med 30. juni er det fortsat muligt at bestille prøvemærker i Motorstyrelsens fire motorekspeditioner. Prøvemærke kan bestilles 14 dage før første anvendelsesdato og til en periode på maksimum 7 dage.
Læs mere
Bestilling af prøvemærker(vejledning opdateres inden 1. juli)
Motorekspeditionerne lukker fra 1. juli 2025
Hvordan får du hjælp fremover?