24-04-2023
Motorstyrelsen udsender breve om målenorm
Nyheden er opdateret 27. november 2024, bl.a. med justering af tidsplan og med information om, at Motorstyrelsen udsender breve om datarettelser og regulering af periodisk afgift.
I en overgangsperiode er køretøjer blevet registreret med brændstofforbrug og CO2-udledning efter målenormen NEDC2. Overgangsordningen udløb 31. december 2020. Herefter skulle køretøjer, som registreres første gang, registreres med oplysninger efter målenormen WLTP.
Motorregistret har tidligere kun været i stand til at håndtere én målenorm, og det betyder, at nogle køretøjer har manglet oplysninger om en ekstra målenorm, mens andre køretøjer har været registreret forkert.
Motorregistret er siden blevet opdateret, så det kan håndtere, at køretøjer er registreret med mere end én målenorm. Motorstyrelsen har siden været i gang med at ændre oplysninger på køretøjer, der har været registreret forkert. Ændringerne kan betyde, at der skal reguleres i registreringsafgift og periodisk afgift.
Vi sender breve til ejere og brugere af de berørte køretøjer
Når vi ændrer oplysninger om målenorm, skriver vi i første omgang til ejerne af de berørte køretøjer og oplyser om, hvorfor vi skal ændre oplysninger.
Når vi har ændret oplysninger og lavet en ny beregning af registreringsafgift og periodiske afgifter, skriver vi til dem, der oprindelig er blevet opkrævet afgiften, hvis ændringerne betyder, at der er betalt for lidt eller for meget i afgift.
Til sidst tilbagebetaler vi for meget betalt afgift eller efteropkræver for lidt betalt afgift ved den, der oprindelig er blevet opkrævet afgiften. Vi efteropkræver dog ikke, hvis vi har opkrævet for lidt i periodisk afgift.
Nedenfor kan du se, hvem vi sender breve til.
Forslag og afgørelse kan i nogle tilfælde være slået sammen til ét brev - se nyhed om begrundet afgørelse
Disse fire grupper af køretøjer er berørt af ændringer
Køretøjer, der er registreret med NEDC2-målenorm og mangler oplysninger efter WLTP-målenorm
En del køretøjer er kun registreret med forbrugstal opgjort efter NEDC2-målenormen. Men hvis køretøjet skal have beregnet registreringsafgift på ny, skal det ske ud fra oplysninger opgjort efter WLTP-målenormen. Derfor er det nødvendigt at tilføje oplysninger om brændstofforbrug og CO2-udledning opgjort efter WLTP-målenormen.
Forbrugstal opgjort efter NEDC2-målenormen skal dog fortsat bruges til at fastsætte de periodiske afgifter (grøn ejerafgift), hvis køretøjet er registreret første gang i Danmark inden den 1. januar 2021.
Registreringsafgift | |
---|---|
Du er opkrævet registreringsafgift af Skattestyrelsen. |
Hvis dit køretøj er indregistreret den 18. december 2020 eller senere kan de nye oplysninger få betydning for registreringsafgiften. Registreringsafgiften kan blive reguleret, fordi den er beregnet ud fra den forkerte målenorm (NEDC2). Den korrekte målenorm for disse køretøjer er WLTP. Hvis ændringen betyder, at der er betalt for meget eller for lidt i registreringsafgift, vil vi tilbagebetale eller efteropkræve beløbet. |
Du er ikke opkrævet registreringsafgift af Skattestyrelsen. | De nye oplysninger får ikke betydning for dig. |
Du vil eksportere dit køretøj og søge om eksportgodtgørelse (delvis tilbagebetaling af registreringsafgift). | Hvis du søger Motorstyrelsen om eksportgodtgørelse, skal vi beregne en ny registreringsafgift af køretøjet, og den beregner vi ud fra de nye oplysninger. |
Du har købt køretøjet på en bindende købsaftale den 17. december 2020 eller tidligere, så det er omfattet af tidligere lov om bilafgifter, selvom det først er indregistreret senere. | De nye oplysninger får ikke betydning for dig. |
Periodisk afgift | |
Uanset om det er dig eller en anden, der bliver opkrævet periodisk afgift (grøn ejerafgift eller vægtafgift og udligningsafgift for dieselkøretøjer) |
De nye oplysninger har ingen betydning for den periodiske afgift. |
Et mindre antal køretøjer er registreret første gang i Danmark inden den 1. januar 2021 med forbrugstal opgjort efter WLTP-målenormen.
Disse køretøjer skal have tilføjet forbrugstal opgjort efter NEDC2-målenormen, da den grønne ejerafgift skal fastsættes ud fra disse forbrugstal.
Der er dog visse køretøjer, som ikke har forbrugstal opgjort efter NEDC2-målenormen, og som derfor mangler at få tilføjet forbrugstal efter NEDC2-målenormen. Det gælder fx elbiler.
Registreringsafgift | Periodisk afgift |
---|---|
Registreringsafgiften er beregnet ud fra den korrekte målenorm og bliver derfor ikke reguleret som følge af ændringerne. |
Den periodiske afgift er beregnet ud fra en forkert målenorm (WLTP). Den korrekte målenorm for disse køretøjer er NEDC2. Det er derfor muligt, at du bliver opkrævet et forkert beløb i dag, ligesom vi kan have opkrævet for lidt eller for meget for tidligere perioder. Hvis ændringerne betyder, at der er betalt for meget, vil vi tilbagebetale beløbet til den, der oprindeligt er blevet opkrævet afgiften. Vi efteropkræver ikke, hvis vi har opkrævet for lidt i afgift. |
Hvad betyder de nye oplysninger for dig, der ejer køretøjet?
Hvis det er dig, der betaler grøn ejerafgift, sender vi dig information, hvis de nye oplysninger får økonomiske konsekvenser for dig.
Se den korrekte grønne ejerafgift
Du kan se, hvad du fremover skal betale i grøn ejerafgift i i brændstofforbrugsafgiftsloven.
Du kan også slå det op i beregneren på motorst.dk/beregn-afgift.
Se, hvad du betaler i grøn ejerafgift nu
I Motorregistret kan du se, hvad vi opkræver i grøn ejerafgift nu.
- Gå ind på skat.dk, og log ind med NemID eller MitID
- Klik på ’Motor’, og vælg ’Motorregistret’
- Klik på ’Køretøjsdetaljer’ og dernæst ’Vis køretøj’
- Indtast oplysninger for køretøjet
- Klik på fanen ’Afgifter’.
Et mindre antal køretøjer, der er registreret første gang i Danmark efter den 1. januar 2021, er ved en fejl blevet registreret med forbrugstal efter NEDC2-målenormen.
Disse skulle have været registreret med oplysninger opgjort efter WLTP-målenormen, og vi ændrer derfor disse oplysninger, så køretøjerne kun vil være registreret med oplysninger efter WLTP-målenormen.
Registreringsafgift | Periodisk afgift | Disse køretøjer reguleres ikke |
---|---|---|
Registreringsafgiften kan blive reguleret, fordi den er beregnet ud fra den forkerte målenorm (NEDC2). Den korrekte målenorm for disse køretøjer er WLTP. Hvis ændringen betyder, at der er betalt for meget eller for lidt i registreringsafgift, vil vi tilbagebetale eller efteropkræve beløbet ved den, der oprindeligt er blevet opkrævet afgiften. |
Den periodiske afgift er beregnet ud fra en forkert målenorm (NEDC2). Den korrekte målenorm for disse køretøjer er WLTP. Det er derfor muligt, at du bliver opkrævet et forkert beløb i dag, ligesom vi kan have opkrævet for lidt eller for meget for tidligere perioder. Hvis der er betalt for meget, vil vi tilbagebetale beløbet til den, der har betalt afgiften. Vi efteropkræver ikke, hvis vi har opkrævet for lidt i afgift. |
Køretøjer, der er solgt på bindende købs- eller leasingaftale efter lov 203 af 13. februar 2021, vil ikke få reguleret registreringsafgiften. |
Et mindre antal køretøjer, som korrekt blev registreret med NEDC2-målenormen inden den 1. januar 2021, har fejlagtigt fået ændret målenormen til WLTP eller NEDC i forbindelse med et registreringssyn.
Vi tilføjer derfor forbrugstal opgjort efter NEDC2-målenormen.
Disse køretøjer vil efter tilføjelsen være registreret med forbrugstal opgjort efter WLTP-målenormen eller efter både NEDC2- og WLTP-målenormerne.
Registreringsafgift | Periodisk afgift |
---|---|
Registreringsafgiften kan blive reguleret, fordi den er beregnet ud fra den forkerte målenorm (WLTP eller NEDC.) Den korrekte målenorm for disse køretøjer er NEDC2. Hvis ændringen betyder, at der er betalt for meget eller for lidt i registreringsafgift, vil vi tilbagebetale eller efteropkræve beløbet ved den, der oprindeligt er blevet opkrævet afgiften. |
Den periodiske afgift er beregnet ud fra en forkert målenorm (enten WLTP eller NEDC). Den korrekte målenorm for disse køretøjer er NEDC2. Det er derfor muligt, at du bliver opkrævet et forkert beløb i dag, ligesom vi kan have opkrævet for lidt eller for meget for tidligere perioder. Hvis der er betalt for meget, vil vi tilbagebetale beløbet til den, der har betalt afgiften. Vi efteropkræver ikke, hvis vi har opkrævet for lidt i afgift. |
Tidsplan for ændringer af målenorm og ændringer af afgifter
1. september 2018 til 17. december 2020
Køretøjer registreret første gang i denne periode skal have fastsat brændstofforbrug og CO2-udledning efter målenormen NEDC2.
Nye varebiler er først omfattet af ordningen fra 1. september 2019.
18. december 2020 til 31. december 2020
Fra 18. december 2020 gælder nye regler for registreringsafgift. Køretøjer, som registreres første gang i denne periode, skal både have fastsat brændstofforbrug og CO2-udledning efter målenormen WLTP og efter målenormen NEDC2.
Men i Motorregistret er det på dette tidspunkt kun muligt at registrere køretøjer med én målenorm.
Det betyder, at køretøjer, der er registreret første gang i denne periode, mangler en målenorm, som først kan tilføjes, når Motorregistret bliver opdateret.
1. januar 2021 og senere
Nye køretøjer, som registreres første gang fra 1. januar 2021, skal have fastsat brændstofforbrug og CO2-udledning efter målenormen WLTP.
Men nogle køretøjer er blevet registreret med NEDC2 i stedet for WLTP. Det kan fx skyldes, at de er oprettet i Motorregistret før 1. januar 2021, men først er indregistreret og har fået nummerplader efter denne dato.
24. januar 2023
Motorregistret er opdateret, så det er muligt at registrere flere målenormer på et køretøj.
Det betyder fx, at det nu er muligt at tilføje forbrugstal efter WLTP-målenormen til køretøjer, der kun er registreret med forbrugstal efter NEDC2-målenormen.
April-december 2023
Motorstyrelsen udsender breve til de nuværende ejere af køretøjer, der skal have tilføjet eller ændret oplysninger om brændstofforbrug og CO2-udledning som følge af lov om nye motorafgifter og udløb af overgangsordning med NEDC2.
Motorstyrelsen gør samtidig klar til udsendelse af breve om regulering af registreringsafgift.
Motorstyrelsen udsender breve om regulering af registreringsafgift til de borgere og virksomheder, der oprindeligt er blevet opkrævet afgiften.
Motorstyrelsen fortsætter udsendelsen af breve til de nuværende ejere af køretøjer, der skal have tilføjet eller ændret oplysninger om brændstofforbrug og CO2-udledning som følge af lov om nye motorafgifter og udløb af overgangsordning med NEDC2.
Motorstyrelsen fortsætter udsendelsen af breve til de nuværende ejere af køretøjer, der skal have tilføjet eller ændret oplysninger om brændstofforbrug og CO2-udledning som følge af lov om nye motorafgifter og udløb af overgangsordning med NEDC2.
Motorstyrelsen fortsætter også udsendelsen af breve om regulering af registreringsafgift til de borgere og virksomheder, der oprindeligt er blevet opkrævet afgiften.
Motorstyrelsen udsender desuden breve om regulering af periodisk afgift til de borgere og virksomheder, der oprindeligt har betalt afgiften.
Find svar på de mest almindelige spørgsmål om ændringer af målenorm nedenfor.
Spørgsmål og svar om ændring af målenorm
1. Mangler WLTP-oplysninger |
En del køretøjer er kun registreret med forbrugstal opgjort efter NEDC2-målenormen. Men hvis køretøjet skal have beregnet registreringsafgift på ny, skal det ske ud fra oplysninger opgjort efter WLTP-målenormen. Derfor er det nødvendigt at tilføje oplysninger om brændstofforbrug og CO2-udledning opgjort efter WLTP-målenormen. Forbrugstal opgjort efter NEDC2-målenormen skal dog fortsat bruges til at fastsætte de periodiske afgifter (grøn ejerafgift), hvis køretøjet er registreret første gang i Danmark inden den 1. januar 2021. |
2. Mangler NEDC2-oplysninger |
Et mindre antal køretøjer er registreret første gang i Danmark inden den 1. januar 2021med forbrugstal opgjort efter WLTP-målenormen. Disse køretøjer skal have tilføjet forbrugstal opgjort efter NEDC2-målenormen, da den grønne ejerafgift skal fastsættes ud fra disse forbrugstal. Der er dog visse køretøjer, som ikke har forbrugstal opgjort efter NEDC2-målenormen, og som derfor mangler at få tilføjet forbrugstal efter NEDC2-målenormen. Det gælder fx elbiler. |
3. Fejlagtigt registreret med NEDC2 |
Et mindre antal køretøjer, der er registreret første gang i Danmark efter den 1. januar 2021, er ved en fejl blevet registreret med forbrugstal efter NEDC2-målenormen. Disse skulle have været registreret med oplysninger opgjort efter WLTP-målenormen, og vi ændrer derfor disse oplysninger, så køretøjerne kun vil være registreret med oplysninger efter WLTP-målenormen. |
4. Fejlagtigt registreret med WLTP eller NEDC |
Et mindre antal køretøjer, som korrekt blev registreret med NEDC2-målenormen inden den 1. januar 2021, har fejlagtigt fået ændret målenormen til WLTP eller NEDC i forbindelse med et registreringssyn. Vi tilføjer derfor forbrugstal opgjort efter NEDC2-målenormen. Disse køretøjer vil efter tilføjelsen være registreret med forbrugstal opgjort efter WLTP-målenormen eller efter både NEDC2- og WLTP-målenormerne. |
Det fremgår af tidsplanen ovenfor, hvornår vi forventer at ændre oplysninger om målenorm i Motorregistret.
Vi sender et brev med afgørelse til ejerne af køretøjerne, hvor vi fortæller, hvilke oplysninger vi vil rette eller tilføje.
Ejerne har mulighed for at komme med bemærkninger til afgørelsen.
Hvis ændringerne betyder, at der er betalt for lidt eller for meget i afgift, sender vi en afgørelse til den, der oprindelig er blevet opkrævet afgiften..
Det fremgår af tidsplanen ovenfor, hvornår vi forventer at ændre oplysninger om målenorm og regulere afgifter.
Vi kan først sige, hvor meget afgifterne bliver reguleret, eller om de bliver reguleret, når der er truffet en afgørelse i den enkelte sag.
Vi kan dog sige, hvilke afgifter der kan blive reguleret for de fire grupper af køretøjer, der er berørt af ændringerne.
Reguleringen omfatter to typer af afgifter: registreringsafgift og periodisk afgift (grøn ejerafgift eller vægtafgift og udligningsafgift for dieselbiler).
Læs mere om regulering i de fire grupper nedenfor.
1. Køretøjet mangler WLTP-oplysninger Køretøjer i denne gruppe er kun registreret med NEDC2-oplysninger, men de skal være registreret med både WLTP- og NEDC2-oplysninger. |
Periodisk afgift (grøn ejerafgift, vægtafgift og udligningsafgift for dieselbiler) Den periodiske afgift er beregnet ud fra den korrekte målenorm (NEDC2). Du bliver derfor opkrævet den korrekte afgift i dag, og afgiften er også blevet opkrævet korrekt for tidligere perioder. Registreringsafgift Nogle køretøjer i denne gruppe har fået beregnet registreringsafgiften på baggrund af NEDC2-forbrugstallene, men skulle have haft afgiften beregnet efter WLTP-forbrugstallene. Hvis registreringsafgiften for dit køretøj er blevet beregnet den 18. december 2020 eller senere ud fra NEDC2-forbrugstallene, vil vi regulere afgiften på et senere tidspunkt. Hvis ændringen betyder, at der er betalt for meget eller for lidt i registreringsafgift, vil vi tilbagebetale eller efteropkræve beløbet ved den, der oprindeligt er blevet opkrævet afgiften.. Disse køretøjer reguleres ikke Køretøjer, der er solgt på bindende købs- eller leasingaftale efter lov 203 af 13. februar 2021, vil dog ikke få reguleret registreringsafgiften. |
2. Køretøjet mangler NEDC2-oplysninger Køretøjer i denne gruppe er kun registreret med WLTP-oplysninger, men de skal være registreret med både WLTP- og NEDC2-oplysninger. |
Periodisk afgift Den periodiske afgift er beregnet ud fra en forkert målenorm (WLTP). Den korrekte målenorm for disse køretøjer er NEDC2. Det er derfor muligt, at du bliver opkrævet et forkert beløb i dag, ligesom vi kan have opkrævet for lidt eller for meget for tidligere perioder. Hvis ændringerne betyder, at der er betalt for meget, vil vi tilbagebetale beløbet til den, der har betalt afgiften. Vi efteropkræver ikke, hvis vi har opkrævet for lidt i afgift. Registreringsafgift Registreringsafgiften er beregnet ud fra den korrekte målenorm og bliver derfor ikke reguleret som følge af ændringerne. |
3. Køretøjet er fejlagtigt registreret med NEDC2-oplysninger Køretøjer i denne gruppe er kun registreret med NEDC2-oplysninger, men de skal kun være registreret med WLTP. |
Periodisk afgift Den periodiske afgift er beregnet ud fra en forkert målenorm (NEDC2). Den korrekte målenorm for disse køretøjer er WLTP. Det er derfor muligt, at du bliver opkrævet et forkert beløb i dag, ligesom vi kan have opkrævet for lidt eller for meget for tidligere perioder. Hvis der er betalt for meget, vil vi tilbagebetale beløbet til den, der har betalt afgiften. Vi efteropkræver ikke, hvis vi har opkrævet for lidt i afgift. Registreringsafgift Registreringsafgiften kan blive reguleret, fordi den er beregnet ud fra den forkerte målenorm (NEDC2). Den korrekte målenorm for disse køretøjer er WLTP. Hvis ændringen betyder, at der er betalt for meget eller for lidt i registreringsafgift, vil vi tilbagebetale eller efteropkræve beløbet ved den, der oprindeligt er blevet opkrævet afgiften. Disse køretøjer reguleres ikke Køretøjer, der er solgt på bindende købs- eller leasingaftale efter lov 203 af 13. februar 2021, vil dog ikke få reguleret registreringsafgiften. |
4. Køretøjet er fejlagtigt registreret med WLTP- eller NEDC-oplysninger Køretøjer i denne gruppe er registreret med WLTP- eller NEDC-oplysninger, men de skal være registreret med NEDC2-oplysninger.
|
Periodisk afgift (grøn ejerafgift) Den periodiske afgift er beregnet ud fra en forkert målenorm (enten WLTP eller NEDC). Den korrekte målenorm for disse køretøjer er NEDC2. Det er derfor muligt, at du bliver opkrævet et forkert beløb i dag, ligesom vi kan have opkrævet for lidt eller for meget for tidligere perioder. Hvis der er betalt for meget, vil vi tilbagebetale beløbet til den, der har betalt afgiften. Vi efteropkræver ikke, hvis vi har opkrævet for lidt i afgift. Registreringsafgift Registreringsafgiften kan blive reguleret, fordi den er beregnet ud fra den forkerte målenorm (WLTP eller NEDC.) Den korrekte målenorm for disse køretøjer er NEDC2. Hvis ændringen betyder, at der er betalt for meget eller for lidt i registreringsafgift, vil vi tilbagebetale eller efteropkræve beløbet ved den, der oprindeligt er blevet opkrævet afgiften. |
Du kan se oplysninger om dit køretøjs brændstofforbrug og CO2-udledning i køretøjets CoC-dokument.
Et CoC-dokument er et teknisk dokument, der er specifikt for hvert enkelt køretøj.
Du kan få køretøjets CoC-dokument ved at kontakte køretøjets fabrikant, producent eller importør. Du skal betale et gebyr for dokumentet. Gebyret er fastsat af producenten.
Målenorm er en metode til at måle køretøjers brændstofforbrug og CO2-udledning.
Forbruget testes og fastsættes af et uafhængigt laboratorium, hvor bilen gennemkører en nøje fastlagt rute, der er bestemt på europæisk niveau.
Læs mere om målenormer på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
NEDC står for New European Driving Cycle. Målenormen blev udviklet i 1980'erne, men metoden er forældet - blandt andet fordi, der er for stor forskel på det målte og det faktiske forbrug.
WLTP står for Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles og blev et EU-krav fra 2018.
WLTP er en mere præcis metode, der generelt måler et højere brændstofforbrug end NEDC. Indførelsen af WLTP kunne derfor føre til højere afgifter, da afgifterne til dels er baseret på køretøjets brændstofforbrug.
For at undgå en utilsigtet afgiftsforhøjelse besluttede politikerne, at man i en overgangsperiode skulle omregne WLTP-forbruget, så det svarede til NEDC-forbruget. Dette teoretiske forbrugstal kaldes NEDC2.
Overgangsordningen med NEDC2 udløb 31. december 2020.
Læs mere om målenormer på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
Når Motorstyrelsen ændrer oplysninger på et køretøj i Motorregistret, orienterer vi i nogle tilfælde ejeren af køretøjet ved at sende et forslag til afgørelse.
Det betyder, at ejeren har mulighed for at komme med bemærkninger til vores forslag til ændring af oplysninger indenfor den frist, der er nævnt i brevet. Det fremgår også af brevet, hvordan du indsender bemærkninger.
Hvis ejeren ikke har nogen bemærkninger, sender vi en endelig afgørelse cirka 3 uger efter, at vi har sendt forslaget til afgørelse.
Afgørelsen vil svare til forslaget, hvis du ingen bemærkninger er kommet med.
Du kan have modtaget en afgørelse på 2 måder
- Forslag og afgørelse
I nogle tilfælde har vi sendt 2 breve: Først et brev med et forslag til afgørelse og dernæst et brev med en afgørelse. I dette tilfælde har du mulighed for at klage ved at følge klagevejledningen i afgørelsesbrevet. Vi gør opmærksom på, at det koster 1.200 kr. at klage over denne type afgørelse. - Begrundet afgørelse
I andre tilfælde har vi kun sendt et brev med en såkaldt begrundet afgørelse. I dette tilfælde har du mulighed for at komme med bemærkninger til din sag i mindst 15 dage. Derefter har du mulighed for at klage over afgørelsen ved at følge klagevejledningen i brevet. Er du enig i afgørelsen, skal du ikke foretage dig yderligere, med mindre afgørelsen medfører en opkrævning til betaling.
Du kan læse mere om begrundet afgørelse i disse nyheder:
Ny procedure for partshøring i sager om ændring af målenorm | Motorstyrelsen
Nye regler på motorområdet og en udvidelse af anvendelsesområdet for den særlige procedure i visse afgørelsessager
Hvis du har været ejer, men ikke længere er det, skal du se bort fra brevet.
Er du tidligere bruger af køretøjet, vil du kunne modtage et brev om regulering af den periodiske afgift.
Hvis du aldrig har været ejer eller bruger af køretøjet, skal du se bort fra brevet. Du vil modtage et nyt brev fra os med information om, hvordan du skal forholde dig.
Ja, for vi skal orientere den nuværende ejer, hvis vi ændrer eller tilføjer oplysninger på køretøjet i Motorregistret.
I brevet har vi beskrevet, hvor vi har de oplysninger fra, som vi vil tilføje.
I de fleste tilfælde har vi oplysningerne fra et CoC-dokument. Et CoC-dokument er et teknisk dokument, der er specifikt for hvert enkelt køretøj.
Vil du selv tjekke oplysningerne for dit køretøj, skal du have fat i CoC-dokumentet for dit køretøj. Du kan få køretøjets CoC-dokument ved at kontakte køretøjets fabrikant, producent eller importør. Du skal betale et gebyr for dokumentet. Gebyret er fastsat af producenten.
Du kan tjekke oplysningerne om dit køretøj i Motorregistret.
Vælg menuen Køretøjsdetaljer - Vælg Vis køretøj - Vælg fanen Tekniske oplysninger.
I feltet Målt forbrug kan du se de NEDC2-oplysninger, der er registreret på dit køretøj.
Under feltet Forbrug (afgiftsgrundlag) fremgår Samlet beregnet CO2-udslip. Dette tal er beregnet i Motorregistret og svarer ikke nødvendigvis til det målte CO2-udslip.
Fra og med 1. september 2018 skal alle nyregistrerede biler, der sælges i EU, have deres forbrugstal målt efter WLTP-metoden.
Det betyder, at det er køretøjer der er oprettet fra 1. september 2018, og som endnu ikke har WLTP-oplysninger, der skal have dem tilføjet.
Hvis et køretøj er oprettet med NEDC2-oplysninger i Motorregistret, så skal disse oplysninger altid bruges til at beregne de periodiske afgifter (grøn ejerafgift og udligningsafgift for dieselkøretøjer), hvis køretøjet er registreret første gang i Danmark før den 1. januar 2021.
Nye køretøjer har siden 1. september 2017 været omfattet af en overgangsordning, hvor brændstofforbrug og CO2-udledning er fastsat efter målenormen NEDC2. Nye varebiler har dog først været omfattet fra den 1. september 2018.
Overgangsordningen udløb den 31. december 2020.
Køretøjets CoC-dokument er ikke det samme som registreringsattesten.
CoC-dokumentet er det dokument, der følger med køretøjet, når det er blevet produceret.
CoC-dokumentet er et teknisk dokument, der er specifikt for hvert enkelt køretøj.
Du kan skaffe køretøjets CoC-dokument ved at kontakte køretøjets fabrikant, producent eller importør.
Du skal betale et gebyr for dokumentet. Gebyret er fastsat af producenten.
Hvis dit køretøj er omfattet af disse ændringer, vil du modtage et brev fra Motorstyrelsen.
For alle køretøjer i Danmark betales enten vægtafgift, grøn ejerafgift eller CO2-ejerafgift. For dieselkøretøjer betales desuden udligningsafgift.
Afgiften og perioden (3, 6 eller 12 måneder), afhænger af køretøjet. Vi opkræver afgifterne forud.
Den periodiske afgift bliver som udgangspunkt opkrævet hos brugeren af køretøjet. I mange tilfælde vil brugeren være den samme som ejeren af køretøjet.
Er du registreret som ejer eller bruger af et køretøj, kan du se, hvad der bliver opkrævet i periodisk afgift, hvis du logger på Motorregistret.
Registreringsafgift betales første gang, et køretøj bliver indregistreret i Danmark.
Importerer du et køretøj fra udlandet, skal du betale registreringsafgift i forbindelse med registreringen i Motorregistret.
Køber du et nyt køretøj i Danmark, sørger forhandleren normalt for betaling af registreringsafgift og montering af nummerplader.
Motorstyrelsen opkræver registreringsafgiften hos den, der får et køretøj indregistreret første gang i Motorregistret. Det er typisk en forhandler, men det kan også være en privatperson.
Når vi regulerer afgifter, efteropkræver eller tilbagebetaler vi altid til den, der oprindeligt er blevet opkrævet afgiften.
Dette vil være en sag mellem forhandleren og kunden. Det bør fremgå af købsaftalen, om forhandleren har ret til at opkræve ekstra betaling ved kunden, hvis forhandleren bliver opkrævet mere i registreringsafgift.