Veterankøretøjer
På denne side kan du læse om reglerne for at registrere et køretøj over 30 år til veterankørsel, og om afgiftsreglerne for køretøjer over 35 år.
Køretøjer kan registreres til veterankørsel, hvis det er registreret første gang for mere end 30 år siden og underkastet periodisk syn.
Hvis køretøjet er registreret til veterankørsel, må det kun benyttes lejlighedsvis.
Køretøjer registreret til veterankørsel må ikke bruges til:
- erhvervsmæssig befordring af personer
- transport af farligt gods
- udrykningskørsel eller udlejning uden fører.
Køretøjet må dog gerne bruges til eksamenskørsel.
Køretøjer, der er mere end 35 år gamle, betragtes som veterankøretøjer efter registreringsafgiftsloven. Der er altså ikke sammenhæng mellem, hvornår et køretøj kan registreres til veterankørsel, og hvornår det betragtes som et veterankøretøj efter registreringsafgiftsloven.
Alderen for et brugt køretøj regnes ud fra den første registreringsdato. Hvis kun registreringsåret kendes, anses køretøjet for at være ældre end 35 år, når anmeldelsesåret minus registreringsåret er minimum 35 år.
Hvis man ikke kender registreringsåret, bruges fabrikationsåret i stedet. Hvis kun registreringsmåneden kendes, bliver registreringsdatoen af praktiske hensyn regnet fra den 1. i registreringsmåneden.
Eksempler
-
- Hvis registreringsåret er 1992 og anmeldesåret 2023, vil alderen for køretøjet beregnes til at være 31 år.
- Fabrikationsåret for et køretøj er fx 1992 og anmeldesåret er 2023. Køretøjets alder vil beregnes til at være 31 år, da køretøjet anses for registreret 1. januar 1992.
For biler over 35 år beregnes registreringsafgiften enten ud fra den afgiftspligtige værdi af køretøjet som nyt nedskrevet til 75 % eller den aktuelle handelspris, alt efter hvad der resulterer i den laveste afgift.
For motorcykler over 35 år er grænsen for den afgiftspligtige værdi 40 %.
Herudover er der to særlige forhold for veterankøretøjer.
- Der beregnes ikke et bundfradrag i registreringsafgiften for veterankøretøjer,
- Der gives ikke et tillæg i registreringsafgiften baseret på bilens CO2-udledning.
Der har tidligere været et krav om, at veterankøretøjer efter registreringsafgiftsloven skulle fremtræde som ved første registrering. Kravet blev normalt betegnet som ”originalitetskravet”. Dette krav gælder ikke længere, og der kan derfor ændres, ombygges mv. i samme omfang som alle andre køretøjer.
Det er alene et krav, at køretøjet skal være mere end 35 år gammelt for at kunne være omfattet af de særlige, lempelige afgiftsvilkår, der gælder for veterankøretøjer.
Der betales vægtafgift, udligningsafgift og tillæg for privat anvendelse med 25 % af satserne i vægtafgiftsloven af køretøjer, hvor der er forløbet 35 år, fra køretøjet blev registreret første gang.
Afgiften nedsættes først fra den afgiftsperiode, der begynder, efter der er forløbet 35 år, fra køretøjet blev registreret første gang.
Veterankøretøjer bliver kun indkaldt til periodisk syn hvert 8. år, men må så kun benyttes lejlighedsvis. Perioden kan dog være kortere første gang efter, at køretøjet er registreret som veterankøretøj.
Køretøjer, der benyttes erhvervsmæssigt (fx buskørsel, transport af farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører), kan ikke registreres som veterankøretøjer.
Importerer du et veterankøretøj, som tidligere har været eksporteret mod udbetaling af eksportgodtgørelse, bliver afgiften fastsat til den udbetalte eksportgodtgørelse uden nedslag i afgiftsbeløbet.
Lastbiler med en teknisk tilladt totalvægt over 12 ton skal som udgangspunkt betale vejafgift.
Lastbiler kan fritages for vejafgift, hvis de falder uden for lovens anvendelsesområde, fordi der ikke er tale om godstransport.
Ejeren skal søge Motorstyrelsen om fritagelse for vejafgift og samtidig dokumentere, at veteranlastbilen ikke bliver brugt til godstransport.
Der kan søges om fritagelse for vejafgift for:
- lastbiler over 30 år, der er registreret med tilladelsen veterankørsel
- lastbiler, der er registreret for over 35 år siden.
Vær opmærksom på, at en lastbil skal være fritaget for vejafgift for at være omfattet af reglerne om 25 % periodisk afgift for køretøjer over 35 år.
Tidligere fritagelse er videreført
Veteranlastbiler, der indtil 31. december 2024 var fritaget for vejbenyttelsesafgift, blev automatisk registreret med fritagelse for vejafgift fra 1. januar 2025, hvor den nye lovgivning om vejafgift trådte i kraft.
Hvad er godstransport?
Hvis man har gods i lastbilen for at transportere det fra et sted til et andet, er der tale om godstransport.
Gods er som udgangspunkt:
- genstande, der ikke er fastmonteret i lastbilen
- genstande, der er midlertidigt fastgjort i lastbilen, fx med stropper eller reb
- genstande, der kan flyttes af fysiske personer, evt. med hjælp af maskiner
- genstande, der skal bruges til udstilling, aktivitet eller lignende, fx ved et træf.
Udsmykning er ikke godstransport
Hvis man har gods i lastbilen som en fast del af udsmykningen af lastbilen – fx for at repræsentere et tema eller en bestemt tidsperiode – er der ikke tale om godstransport, fordi formålet ikke er at transportere godset fra ét sted til et andet. Er lastbilen fx en gammel mælkebil, må der gerne være mælkejunger i bilen, hvis formålet er udsmykning.
Motorstyrelsen kan ved en kontrol af fritagelsen bede om dokumentation for, at der er tale om udsmykning og ikke godstransport. Det kan derfor være en god idé med jævne mellemrum – fx før, under og efter et træf – at tage billeder af lastbilen og dens lastrum, hvor det pågældende gods befinder sig.
Sådan søger du om fritagelse
Du søger om vejafgift ved at udfylde denne blanket:
Fritagelse for periodiske afgifter
Bemærk, at det ikke nødvendigvis er en økonomisk fordel at være fritaget for vejafgift, hvis du kører lidt eller hovedsageligt uden for det afgiftsbelagte vejnet. Du skal nemlig betale en højere vægtafgift for køretøjer, der ikke er omfattet af vejafgiftsloven.
Find uddybende juridisk information i Den juridiske vejledning om veterankøretøjer