Skatteforvaltningens whistleblowerstatistik
Det følger af whistleblowerlovens § 27, at Skatteforvaltningen mindst en gang årligt skal offentliggøre oplysninger om de indberetninger, som whistleblowerordningen har modtaget.
Konkret skal der offentliggøres antal modtagne, antal realitetsbehandlede og antal afviste indberetninger samt tema herfor. Der er alene angivet tema for de indberetninger, der er realitetsbehandlet. Derudover oplyses antal indberetninger, der har givet anledning til en politianmeldelse.
Oplysningerne for den 1. maj 2023 til den 30. april 2024 fremgår af nedenstående tabeller.
Tabel 1. Whistleblowerstatistisk for Skatteforvaltningen for perioden 1. november 2023 – 30. april 2024
Antal modtagne indberetninger | Antal indberetninger, der er realitetsbehandlet* | Antal afviste indberetninger | Antal indberetninger, der har givet anledning til politianmeldelse | Tema for indberetningen |
26 | 11 | 25 | 0 |
Brud på interne retningslinjer |
Kilde: Skatteforvaltningen
1: Indberetningen er pr. 30. april 2024 under realitetsbehandling.
Tabel 2. Whistleblowerstatistisk for Skatteforvaltningen for perioden 1. maj 2023 – 31. oktober 2023
Antal modtagne indberetninger | Antal indberetninger, der er realitetsbehandlet* | Antal afviste indberetninger | Antal indberetninger, der har givet anledning til politianmeldelse | Tema for indberetningen |
13 | 1 | 13 | 0 | Mistanke om inddragelse af usaglige hen-syn ved ud-nævnelser og tildelinger af løntillæg. |
Kilde: Skatteforvaltningen