Skatteforvaltningens whistleblowerstatistik
Det følger af whistleblowerlovens § 27, at Skatteforvaltningen mindst en gang årligt skal offentliggøre oplysninger om de indberetninger, som whistleblowerordningen har modtaget.
Konkret skal der offentliggøres antal modtagne, antal realitetsbehandlede og antal afviste indberetninger samt tema herfor. Der er alene angivet tema for de indberetninger, der er realitetsbehandlet. Derudover oplyses antal indberetninger, der har givet anledning til en politianmeldelse.
Oplysningerne for den 1. maj 2024 til den 30. april 2025 fremgår af nedenstående tabeller.
Tabel 1. Whistleblowerstatistisk for Skatteforvaltningen for perioden 1. november 2024 – 30. april 2025
Antal modtagne indberetninger | Antal indberetninger, der er realitetsbehandlet* | Antal afviste indberetninger | Antal indberetninger, der har givet anledning til politianmeldelse | Tema for indberetningen |
22 | 4 | 18 | 0 |
Forvaltningsretlige principper Embedsmisbrug Udbudsregler Seksuel chikane |
Kilde: Skatteforvaltningen.
Tabel 2. Whistleblowerstatistisk for Skatteforvaltningen for perioden 1. maj 2024 – 31. oktober 2024
Antal modtagne indberetninger | Antal indberetninger, der er realitetsbehandlet* | Antal afviste indberetninger | Antal indberetninger, der har givet anledning til politianmeldelse | Tema for indberetningen |
26* | 0 | 24 | 0 |
- |
Kilde: Skatteforvaltningen
* 2 af de 26 indberetninger er pr. 31. oktober 2024 fortsat under indledende sagsbehandling.