Gå til indhold

Nye regler på motorområdet fra 1. juli 2024

Motorstyrelsen beskriver her nye regler om lavere gebyr for at søge om eksportgodtgørelse og om ændring af loft over afgiftspligtig værdi for brugte køretøjer.

Fra 1. juli 2024 gælder to nye regler på motorområdet. Nedenfor giver vi et resumé af de nye regler.

Reglerne fremgår af bekendtgørelse nr. 540 af 28. maj 2024, der træder i kraft 1. juli 2024.

Reglerne fremgår desuden af lov nr. 1796 af 28. december 2023, der er vedtaget af Folketinget den 19. december 2023. Loven trådte i kraft 1. januar 2024, men enkelte af reglerne træder først i kraft 1. juli 2024.

Lavere gebyr ved anmodning om eksportgodtgørelse

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 6, at der i forbindelse med anmodninger om eksportgodtgørelse skal betales et gebyr. Gebyret har siden 1. juli 2020 været 2.350 kr. pr. køretøj.

Gebyret nedsættes fra 1. juli 2024 til 2.250 kr. pr. køretøj. Det lavere gebyr skyldes effektivisering af sagsbehandlingen hos Motorstyrelsen.

Ændring af loft over afgiftspligtig værdi for brugte køretøjer

Fra 1. juli 2024 vil den afgiftspligtige værdi for brugte køretøjer, som ikke tidligere har været registreret i Danmark, kunne overstige køretøjets oprindelige pris som nyt, hvis køretøjet er under 5 år gammelt.

Reglerne før 1. juli 2024

Ifølge regler gældende før 1. juli 2024 kan den afgiftspligtige værdi af et brugt køretøj, som ikke tidligere har været registreret i Danmark, eller som efter reparation eller genopbygning skal afgiftsberigtiges på ny, ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. 

De hidtil gældende regler er blevet fastsat ud fra en forudsætning om, at køretøjer ikke stiger i pris over tid. Dette har også historisk været tilfældet. Men de seneste år har der været en meget usædvanlig udvikling i priserne på brugte køretøjer, og der har været eksempler på, at køretøjer, der genberegnes efter registreringsafgiftslovens § 9 a, bliver værdifastsat til et højere beløb end køretøjets pris som nyt, bl.a. som følge af lange leveringstider på helt nye køretøjer.

Således kan afgiften være forskellig for to ellers identiske køretøjer, der er 3 måneder gamle, fordi afgiften afhænger af, om køretøjet er importeret til Danmark som brugt eller som nyt og siden er blevet genberegnet. Det tidligere loft over den afgiftspligtige værdi for brugte importerede køretøjer betød altså, at prisudviklingen kun slog igennem for køretøjer, der blev genberegnet efter 3 måneder.

Reglerne fra og med 1. juli 2024

De nye regler, som gælder fra og med 1. juli 2024, skal sikre, at der betales samme afgift for sammenlignelige køretøjer. Derfor skal loftet over den afgiftspligtige værdi i registreringsafgiftslovens § 10, stk. 2, kun gælde genopbyggede køretøjer og køretøjer, som ikke tidligere har været registreret i Danmark, og som er 5 år eller ældre.

De nye regler medfører, at værdien af et importeret brugt køretøj ikke længere vil være begrænset af sin oprindelige værdi, hvis køretøjet er under 5 år gammelt.