22-12-2025
Nye regler på motorområdet fra 1. januar 2026
Personkredsen, der må transporteres med en afgiftsfri institutionsbus, ændres med virkning fra 1. januar 2026. Busserne må efter ændringen bruges til at transportere beboere og andre, som er visiteret til aktiviteter på institutionen for at vedligeholde deres fysiske eller psykiske færdigheder.
Det fremgår af de hidtil gældende regler, at afgiftsfritagne busser, der bruges af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner til transport af beboere eller hjemmeboende ældre, som er visiteret til aktiviteter på institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder, er fritaget for afgift. Se registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, 1. pkt.
Der er dermed ikke længere et krav om, at personer, som ikke er beboere, skal være hjemmeboende ældre.
Forsikringsvirksomheder kan i dag få terminaladgang til Motorregistret, hvor de kan se oplysninger om identiteten af et køretøjs ejer eller bruger. Se køretøjsregistreringslovens § 17, stk. 2, nr. 1.
Fra 1. januar 2026 får organisationer, der på vegne af forsikringsvirksomheder foretager opgørelse af motorkøretøjsskader (taksatororganisationer) også mulighed for at få terminaladgang. Det skyldes, at mindre forsikringsvirksomheder skal kunne benytte sig af taksatororganisationer til at opgøre skader på køretøjer, og at disse organisationer i den forbindelse skal have samme mulighed for at se relevante oplysninger i Motorregistret. Det vil sikre effektiv sagsbehandling og mindske byrden for ejerne af beskadigede køretøjer samt forsikringsvirksomhederne.
I dag har øvrige virksomheder, som i varigt og ikke uvæsentligt omfang har behov for oplysninger om identiteten af et køretøjs ejer eller bruger for at kunne udføre deres hverv, mulighed for at få terminaladgang til Motorregistret, hvis skatteministeren fastsætter regler herom i registreringsbekendtgørelsen. Se køretøjsregistreringslovens § 17, stk. 2, nr. 10.
Fra 1. januar 2026 udvides bestemmelsen, så også andre juridiske personer end virksomheder kan få terminaladgang, fx foreninger og organisationer.
Der er i registreringsafgiftsloven fastsat særlige regler for afgiftsberegningen af nul-emissionskøretøjer, dvs. køretøjer, som udleder 0 g CO2 pr. km. For alle nul-emissionskøretøjer gælder det, at der kun betales 40 % af den beregnede afgift efter de almindelige regler, og at der derudover gives et bundfradrag. Bundfradragets størrelse afhænger af, om der er tale om en personbil, varebil/lastbil eller motorcykel.
Det betyder i praksis, at der betales en mindre procentsats i registreringsafgift af den del af den afgiftspligtige værdi, som overstiger et afgiftsfrit grundbeløb. For personbiler betales der fx 60 % i afgift af den del af den afgiftspligtige værdi, som overstiger ca. 419.300 kr.
Efter gældende regler skulle der fra og med 2026 betales 48 % af den beregnede afgift efter de almindelige regler, ligesom de nævnte bundfradrag fra og med 2026 skulle reduceres. For personbiler ville det betyde, at der fra og med 2026 ville skulle betales 72 % i afgift af alt over et afgiftsfrit grundbeløb på ca. 366.300 kr.
De ændrede regler medfører, at afgiftssatsen og de afgiftsfrie grundbeløb for nul-emissionskøretøjer fastholdes i 2026. For personbiler betyder det fx, at der i 2026 fortsat skal betales 60 % i afgift af den del af den afgiftspligtige værdi, som overstiger ca. 419.300 kr.
Fra og med 1. januar 2026 ændres brændstofforbrugsafgiftslovens § 7, stk. 1, om afgiftsfritagelse for personer med varigt nedsat funktionsevne, som kan opnå støtte til erhvervelse af en bil efter lov om social service eller barnets lov. Fremover fritages disse personer for at betale grøn ejerafgift og CO2-ejerafgift, uanset hvilket drivmiddel køretøjet bruger. Samtidig præciseres det, at de pågældende personer dog skal betale udligningsafgift, hvis bilen er dieseldreven.
Brændstofforbrugsafgiftslovens § 6, stk. 1, nr. 5, om afgiftsfritagelse for personbiler, der bruges til erhvervsmæssig persontransport, ændres fra og med 1. januar 2026. Fremover er alle personbiler til erhvervsmæssig persontransport fritaget for grøn ejerafgift og CO2-ejerafgift, uanset hvilket drivmiddel køretøjet bruger. Der skal dog fortsat betales udligningsafgift af personbiler til erhvervsmæssig persontransport, der bruger diesel som drivmiddel. Udligningsafgiften udgør det dobbelte af brændstofforbrugsafgiftslovens satser for udligningsafgift.
Når lovændringen træder i kraft 1. januar 2026, har den virkning fra og med 1. januar 2016. Det betyder, at Skatteforvaltningen ikke efteropkræver grøn ejerafgift eller CO2-ejerafgift for køretøjer, der var afgiftspligtige efter de hidtidige regler, men som ved en fejl er blevet fritaget for afgift.