20-12-2024
Ny release af Motorregistret 30. december 2024
Med virkning fra 30. december 2024 frigives en ny release af Motorregistret med nedenstående ændringer.
Lov om kilometerbaseret vejafgift træder i kraft 1. januar 2025.
Sund & Bælt står for opkrævning af vejafgiften på baggrund af oplysninger fra Motorregistret.
Motorstyrelsen står for tilladelse til fritagelse for afgiften, og Motorregistret kan via en service til Sund & Bælt udstille, hvilke lastbiler der er afgiftspligtige, og hvilke lastbiler der har en tilladelse til fritagelse for afgiften.
Der er på baggrund af den nye lov oprettet en ny tilladelse i Motorregistret: ”Fritaget for kilometerbaseret vejafgift”. Den eksisterende tilladelse ”Fritaget for vejafgift” for fritagelse for vejbenyttelsesafgift findes stadig i Motorregistret til sikring af mulighed for historiske beregninger, men har ikke indflydelse på afgifterne efter 1. januar 2025.
Hvis et køretøj er afgiftspligtigt efter lov om kilometerbaseret vejafgift, har det betydning for køretøjets vægtafgift på samme måde, som det havde med vejbenyttelsesafgift. Køretøjer, der betaler kilometerbaseret vejafgift, opkræves den lave sats for vægtafgift uden udligningsafgift for dieselkøretøjer. Motorregistret kan identificere disse køretøjer, og det er fortsat via Motorregistret, der opkræves den korrekte vægtafgift.
I Motorregistret kan man på fanen ”Afgifter” se, om et køretøj betaler kilometerbaseret vejafgift, eller om køretøjet er fritaget.
Læs mere om den nye lov om kilometerbaseret vejafgift:
For køretøjer uden målenorm (Målenorm ”Ingen”) er beregningsformlerne til beregning af brændstofforbrug og CO2-udslip for særligt tunge køretøjer med en køreklar vægt over 2.585 kg ændret.
Ændringerne gælder nye og brugt indførte køretøjer med 1. registreringsdato i Danmark fra 1. januar 2025 og frem. Det er kun de faste faktorer i formlerne, der ændres. Både ”Samlet beregnet brændstofforbrug” og ”Beregnet CO2-udslip” bliver højere end hidtil.
Køretøjer registreret første gang i Danmark før 1. januar 2025 får fortsat beregnet forbrug og udslip efter de tidligere regler ved fremtidige afgiftsberegninger både i forhold til registreringsafgift og periodisk afgift.
Ændringen træder i kraft den 1. januar 2025.
Se lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven og skatteforvaltningsloven
Der indføres en ny klausul: ”Klausul 228 - Autocamper over 3 ton med toilet, køkken og bad”.
Klausulen er til autocampere over 3 ton med køkken-, toilet- og badefaciliteter m.v., der altid skal afgiftsberigtiges efter 45%-afgiftsreglen. Det er således ikke nødvendigt at opgøre bo-andel for disse køretøjer.
Det er kun Motorstyrelsen, der kan tilføje klausulen.
Læs mere om klausulering af køretøjer
Ændringen træder i kraft den 1. januar 2025.
Se lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven og skatteforvaltningsloven
Fremover er det kun Motorstyrelsen, der kan redigere registreringsafgift på køretøjer, som allerede er sat på en månedsangivelse ved registrering af køretøjer. Det betyder, at registrerede forhandlere ikke længere kan tilgå funktionaliteten i flowet ”Registreringsafgift → Rediger køretøj på månedsangivelse”.
Ændringen træder i kraft den 1. januar 2025.
Se lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om registrering af køretøjer, brændstofforbrugsafgiftsloven og skatteforvaltningsloven
I flowet ”Syn → Indberet registreringsgrundlag – syn” på fanen ”Køretøj” i felterne for ”Karrosseri” er udsagnet: ”Uden siderude i (varerum) bag førersædet i bilens venstre side:” ændret til spørgsmålet: ”Er bilen uden siderude i varerummet bag førersædet”. Udsagnet er ligeledes ændret for flowet ”Køretøjsdetaljer → Vis køretøj”.
Udsagnet er ændret for at undgå, at køretøjer registreres forkert og dermed afgiftsberegnes forkert. Svarmulighederne og logikken bag har ikke ændret sig.
Eksterne aktører, der har adgang til flowet ”Regulér leasingafgiften” kan nu gennemføre flowet på køretøjer, der er afgiftsberigtiget efter de tidligere afgiftssatser ”Varebil 30%” eller ”Varebil 30% max”.
Reguleringen klassificerer køretøjet til den korrekte afgiftsgruppe, der gælder ved leasingaftalens udløbs- eller afbrydelsesdato. Dette kan være enten ”Varebil 50%” eller ”Varebil 50% max”.
Ved genberegning af registreringsafgift for udlejningskøretøjer har der været en fejl i Motorregistret. Den indtastede handelspris blev ikke gemt. I stedet blev den beregnede tekniske nypris gemt som handelsprisen.
Motorregistret gemmer nu den værdi, der er tastet i feltet ”Handelspris” i flowet ”Genberegn registreringsafgift udlejningskøretøj”, når flowet godkendes. Den korrekte værdi kan efterfølgende ses i flowet ”Vis køretøjsvurderinger” i feltet ”Handelspris”.
Det er nu muligt at hente køretekniske oplysninger via EUCARIS AVI (Actual Vehicle Information) i forbindelse med registreringssyn og toldsyn for brugte importerede køretøjer.
Det betyder, at når en synsvirksomhed søger på et køretøjs stelnummer i flowet "Indberet registreringsgrundlag – syn”, og køretøjet ikke findes i Motorregistret, vil der blive søgt på køretøjets stelnummer i EUCARIS AVI.
Hvis køretøjet findes i EUCARIS AVI, vil synsvirksomheden blive bedt om at bekræfte importen af dataene fra EUCARIS AVI til oprettelse af køretøjet i Motorregistret.
Bliver køretøjet oprettet i Motorregistret med oplysningerne fra EUCARIS AVI, ses det i hændelsesloggen i køretøjshistorik med teksten "Oprettet via registreringssyn med AVI-data”.
Der er implementeret en fejlrettelse, som sikrer, at lastbiler kun bliver indplaceret i CO2-emissionsklasse, når der gennemføres et registreringssyn på lastbilen, eller når lastbilen oprettes via B2B-kommunikation. Tidligere skete der fejlagtigt også indplacering i CO2-emissionsklasse i andre tilfælde – fx hvis Motorstyrelsen slettede en tilladelse på en lastbil.
Det bliver nu obligatorisk for borgere og virksomheder at indtaste et telefonnummer, når de beder om værdifastsættelse af et køretøj. Telefonnummeret benyttes kun af Motorstyrelsen, hvis der er behov for at kontakte ansøgeren vedrørende værdifastsættelsen.
Der er implementeret en fejlrettelse, der medfører, at det igen bliver muligt at anmode om forsikring ved registrering af køretøjer, når et AKR-nummer er en del af ejer-/brugerkredsen.
Ved bestillinger, der betales gennem Motorregistret, vil der blive dannet en kvittering for købet, som sendes til Meddelelsesarkivet (via TastSelv på skat.dk) for den, som er logget ind i Motorregistret.
Ændringen påvirker følgende flows:
• Bestil registreringsattest
• Privat ejer/brugerskifte
• Privat ejer/brugerskifte virksomhed
• Anmod om værdifastsættelse (anmeldelsesårsag Eksport)
• Forlæng ønskenummerpladelicens
• Bestil ønskenummerplade
• Bestil historisk nummerplade
• Bestil 3. nummerplade
• Bestil erstatningsplader
• Bestil prøvemærke
• Genbestil ønskenummerplader
• Genbestil historisk nummerplade
• Opret dagsbevis (gælder ikke for dagsbevisapp).
Det er nu muligt at kopiere et stelnummer fra ”Køretøjsinformation” (i højre side i Motorregistret under fanen ”Vis køretøj”) og bruge det til at søge andre steder. Det var ikke muligt tidligere, fordi der var en skjult bindestreg i stelnummeret. Denne er nu fjernet.
Øvrige rettelser og forbedringer
Motorstyrelsen har også gennemført tekniske fejlrettelser, forbedringer og moderniseringer i systemet, som skal sikre en bedre og mere stabil drift af Motorregistret.
Tidspunkt for release
Releasen foretages i perioden 30. december 2024 kl. 19:00 - 21:00, og når der er adgang til Motorregistret igen, vil det fremgå på Driftsstatus på Motorregistret på info.skat.dk.
Oplever du problemer med systemet efter releasen, kan du kontakte Motorstyrelsen på følgende mailadresse: MRsupport@motorst.dk eller skrive til os via TastSelv på skat.dk. Dit henvendelsestidspunkt registreres.