19-01-2024
Fremsat lovforslag – forhøjelse af bundfradrag for elbiler fra den 1. februar 2024 og i 2025
Skatteministeren har den 19. december 2023 fremsat et lovforslag, som skal udmønte dele af finansloven for 2024. Herunder foreslås bundfradraget i registreringsafgiften for nulemissionskøretøjer (nulemissionspersonbiler og -varebiler samt el- og brændselscelledrevne motorcykler) forhøjet med virkning fra den 1. februar 2024. Det betyder, at bundfradraget fra dette tidspunkt vil være på stort set samme niveau som i 2023.
Vi gør opmærksom på, at der kan ske ændringer under behandlingen af lovforslaget i Folketinget, og at denne nyhed derfor kun er baseret på det fremsatte lovforslag. Det forudsættes desuden i nyheden, at det fremsatte lovforslag vedtages, og at ændringerne træder i kraft den 1. februar 2024.
Forhøjelse af bundfradrag for nulemissionskøretøjer
Det fremgår af lovforslag nr. 93, som blev fremsat den 19. december 2023, at bundfradraget for nul-emissionskøretøjer i 2024 og 2025 foreslås forhøjet, så det stort set svarer til niveauet i 2023. Ændringen vil skulle have virkning fra den 1. februar 2024. Det vil sige, at der for elbiler afgiftsberigtiget i januar 2024 vil skulle betales registreringsafgift efter de regler, der gælder i dag – altså med et lavere bundfradrag. Det kan derfor være fordelagtigt at vente med at afgiftsberigtige en elbil mv., til de nye regler er trådt i kraft.
Følgende satser er foreslået at gælde i perioden fra og med den 1. februar 2024 til og med 2025.
- For nulemissionspersonbiler forhøjes bundfradraget ift. 2023-satsen fra 165.000 kr. til 165.500 kr.
- For nulemissionsvarebiler fastholdes 2023-satsen på 77.500 kr.
- For el- og brændselscelledrevne motorcykler fastholdes 2023-satsen på 104.000 kr.
Afgiftsberigtigelse i januar 2024
Det vil ud fra indholdet af det fremsatte lovforslag ikke være muligt at anmode om genoptagelse eller lignende for køretøjer, der er afgiftsberigtiget i januar 2024, med henblik på at kunne anvende det forhøjede bundfradrag. Det vil først gælde fra den 1. februar 2024. Der foreslås heller ingen overgangsordninger, som gør, at Skatteforvaltningen selv vil skulle foretage sådan en ændring.
Ejeren af et nulemissionskøretøj skal derfor reelt vælge, om man ønsker at registrere bilen i januar 2024 med en lidt højere registreringsafgift til følge, eller om man i stedet ønsker at vente til den 1. februar 2024 med at foretage afgiftsberigtigelse og registrering.
Forbehold
Ovenstående er med forbehold for, at der kan ske ændringer i lovforslaget i løbet af Folketingets behandling. Der er således alene tale om almen information om, hvad der fremgår af det fremsatte lovforslag.