Gå til indhold
''''

Motorstyrelsen tager Rigsrevisionens kritik om leasingområdet til efterretning

Rigsrevisionen har netop offentliggjort en beretning om Motorstyrelsens kontrol af leasingselskaber i perioden 2018-2022. Motorstyrelsen anerkender, at kontrollen ikke har været god nok og vil nu sætte stærkt ind over for dem, der omgår reglerne.

En beretning om kontrollen af leasingselskabers afregning af registreringsafgift fra 2018-2022 er netop blevet offentliggjort af Rigsrevisionen. I beretningen fremsætter Rigsrevisionen kritik af Motorstyrelsens kontrol af leasingområdet, som ikke har været tilfredsstillende. Motorstyrelsen anerkender, at kontrollen ikke har været god nok, og at det er nødvendigt med en bedre kontrolindsats på leasingområdet:

”Vores kontrol på området har ganske simpelt ikke været god nok. Derfor tager vi kritikken til efterretning. Vi skal blive bedre til at sikre, at leasingselskaber betaler den korrekte registreringsafgift. Derfor vil vi sætte stærkt ind over for de selskaber, der forsøger at omgå reglerne, og se på yderligere tiltag for at forhindre snyd," siger direktør i Motorstyrelsen, Jørgen Rasmussen.

Som en del af den styrkede indsats vil Motorstyrelsen nu sætte ekstra fokus på at styrke den risikobaserede kontrol på leasingområdet, så kontrollerne i endnu højere grad tilrettelægges ud fra risiko og væsentlighed.

Rigsrevisionen anerkender i sin beretning Motorstyrelsens seneste års øgede prioritering og opkvalificering af kontrollen på leasingområdet. En af de måder, hvorpå Motorstyrelsen har styrket kontrollen, er med implementeringen af et redskab til overvågning af adfærdsrisici på leasingområdet i november 2021. Det betyder, at leasingselskaberne i dag monitoreres ift. en række risikoparametre, så der sker systematisk overvågning af leasingbranchen. Samtidig anerkender Motorstyrelsen, at det ikke har været tilstrækkeligt:

”Vi forbedrer vores indsats over for leasingbranchen hele tiden i disse år. Blandt andet har vi nu en systematisk og databaseret overvågning af leasingselskaberne. Det giver os viden om, hvor vi kan sætte målrettet ind med vejledning, og hvor det er nødvendigt med kontroller, fordi vi ser tegn på snyd. Men der er stadig et stykke vej, før vi er helt i mål,” fortæller Jørgen Rasmussen.

Et andet af Rigsrevisionens kritikpunkter er, om Motorstyrelsen i tilstrækkeligt omfang udnytter muligheden for at sanktionere leasingselskaber. Det gælder fx muligheden for at fratage leasingselskaber deres registrering som selvanmelder eller selvangiver – denne vurdering sker ud fra en konkret vurdering og med udgangspunkt i proportionalitetsprincippet. Set i lyset af Rigsrevisionens beretning vil Motorstyrelsen se nærmere på styrelsens praksis for sanktionering på leasingområdet:

”Vi skal i gang med at se på, om der er nye tiltag, vi skal tage i brug i vurderingen af, hvornår der er behov for at sanktionere et leasingselskab,” siger Jørgen Rasmussen.

 

Yderligere oplysninger

Journalister: 72 22 15 00 eller presse@motorst.dk
Borgere og virksomheder: 72 22 15 15